just nak bagi beberapa fakta tentang sikap/peel pemanduan di Saudi.
Harap Maklum.Okeh mari mulakan....
1. Kelajuan minimum yg biasa ditemui di sini ialah 140kmh. MINIMUM ye walaupun jalan kampung yg hanya mampu dipandu dlm keadaan 70kmh.
Kalau maksimum, tooksah cakaplah. Bawak jek selaju mana anda suka, setakat mana kereta anda mampu pergi.. Sebab tu ramai pakai cc besaq more than 2.0 liter engine..setakat vtec/mivec nih tak layan la...depa pakai v6 minimum..V8 tu biasa dah...kadang2 aku perasan budak2 skolah boleh bawak keta SUV V8.
Dan biasanya klu anda bawak pada kelajuan 170kmh pun, jgn terkejut jika banyak giler kereta yg masih overtake anda, di Lane kiri Sekali okie(Lane kecemasan). Walaupun kereta mereka ialah tahap nak tertanggal pintu (buruk gile yet laju gile).
Ini contoh meter pemanduan aku dikala pemandual normal pi-balik keja dgn kelajuan 180kmh.
Ini ialah menggunakan kereta sewa Toyota Yaris 1.6cc sebelum kami memiliki kereta sendiri.I
ni ialah pemanduan aku dgn kereta sendiri, Mr. Mitsubishi LancerGT 2.0cc dgn kelajuan 205kmh.
Pemanduan aku at 210kmh. Co-pilot sedang lena seolah-olah menaiki kapal layar.
Harap Maklum.Okeh mari mulakan....
1. Kelajuan minimum yg biasa ditemui di sini ialah 140kmh. MINIMUM ye walaupun jalan kampung yg hanya mampu dipandu dlm keadaan 70kmh.
Kalau maksimum, tooksah cakaplah. Bawak jek selaju mana anda suka, setakat mana kereta anda mampu pergi.. Sebab tu ramai pakai cc besaq more than 2.0 liter engine..setakat vtec/mivec nih tak layan la...depa pakai v6 minimum..V8 tu biasa dah...kadang2 aku perasan budak2 skolah boleh bawak keta SUV V8.
Dan biasanya klu anda bawak pada kelajuan 170kmh pun, jgn terkejut jika banyak giler kereta yg masih overtake anda, di Lane kiri Sekali okie(Lane kecemasan). Walaupun kereta mereka ialah tahap nak tertanggal pintu (buruk gile yet laju gile).
Ini contoh meter pemanduan aku dikala pemandual normal pi-balik keja dgn kelajuan 180kmh.
Ini ialah menggunakan kereta sewa Toyota Yaris 1.6cc sebelum kami memiliki kereta sendiri.I
ni ialah pemanduan aku dgn kereta sendiri, Mr. Mitsubishi LancerGT 2.0cc dgn kelajuan 205kmh.
Pemanduan aku at 210kmh. Co-pilot sedang lena seolah-olah menaiki kapal layar.
2. Selain laju, kegemaran orang2 di sini ialah HON. Ya hon sentiasa berbunyi-bunyi mcm lori jual aiskrim or bai jual roti. Kat traffic light mmg tempat yg sgt paling amat meriah dgn bunyi hon. Maka biasa-biasakan dan mesra-mesrakan diri anda dgn hon.
3. Kalau terlajak jalan atau lorong yg sepatutnya anda belok, anda boleh me'reverse' kereta anda bila-bila masa sambil menyalakan lampu hazard. Tidak pelik sbb byk gile org buat. Cuma perlu bersabar sikit dgn hon. Tapi jika mereka hon pun bukan bermaksud mereka marah, itu hanyalah sapaan mesra kpd anda. Kadang2 baguih gak utk org yg dah terlajak traffic light..tak perasan dah lampu traffic light kaler apa...so depend dgn hon la kalau dah hijau ...depa akan bagi "teguran" supaya terus jalan...
4.Signal????? Apakah itu??? Kalau anda dari lorong kiri sekali dan berkeinginan hendak ke kanan sekali (and vice versa), masuk je. Tak perlu bagi signal. Semua mereka di sini tidak menggunakan signal. Atau mungkin pakej kereta mereka dijual tanpa signal. Atau kelas memandu mereka tidak memperkenalkan fungsi signal.
5. Kalau kt traffic light, jika anda berniat utk berjalan terus ke hadapan (go straight), jgn berhenti di lorong paling kanan. Anda pasti akan dengar hon yg aaaaaaaammmmaaaaaaatttt panjang. Sebab biasanya lorong kanan tu utk belok kanan tanpa mempedulikan warna trafic light, maka kereta tak boleh stop di situ.
6. Lori-lori yg membawa muatan seperti perabot, kayu-kayan, tong-tong dan lain-lain barangan besar tidak wajib mempunyai "body" (yg bertutup).7. Anda kena terima hakikat yg pemandu-pemandu di sini banyak jugak dari kaum India yg langsung tidak berpeluang memandu di negara mereka, malah tidak pernah melihat kereta langsung. Jadi bayangkanlah apabila monyet mendapat bunga......
8. Bagi org Arab pulak, mereka dibenarkan memandu seawal usia 10 tahun. Jgn terkejut tngok budak2 kecik dgn kepala terdongak-dongak (sbb lindung stereng) memandu 4WD dan menghantar mak nye kt mall-mall. Sangat banyak.
9. Klu nak isi minyak, parking betul-betul kena lubang tangki dgn pam. Kalau anda parking dgn tangki kereta sebelah kanan, pam sebelah kiri, jgn harap dia nk isi minyak. Nak kata hos tu pendek, mmg dh panjang berjela. Tapi hakikatnya dia mmg tak akan isi.
10. Nak cakap telefon sambil memandu? Silakan. Malah anda mmg kena sangat bersabar dgn pak arab/i*d*a yg cakap telefon masa memandu. Depa ni klu dh bergayut, selagi tak hanguih henfon tu, selagi tu lah tak berenti. Pastu mulalah kereta gelong ke kiri ke kanan. Yang paling benci terhegeh slow kt lane kiri sekali.
11. Bersabar lah ketika hendak parking. Kaum yg tak bertamadun ni mmg tak reti parking masuk kotak. Serius, depa letak sebijik kereta dlm dua kotak, senget (yg teramat sgt), dan mcm2 style lagi lah. Dan bila tengok cara depa sedang parking, amat terasa sgt anda hendak pergi membantu (lama gillaaa nak boleh parking. dah la senget!)
12. Motto memandu mereka " Aku nak pergi sini n situ. Utamakan tujuanku. Peduli kan orang lain." Means, klu dia nk belok dia belok jek. Persyaitankan ada kereta lain kt tepi ke, belakang ke, depan ke, yg penting aku nk belok, dan aku mesti belok.
Tapi ada jugak la part2 yg best kat sini. Antaranya ialah :1. Tol? Apakah ia? Tak kenal pun?2. Bayar parking? Ohhh... ada....ada. Satu je tempat - airport. Lain-lain, anda boleh parking atas tanah, bawah tanah, atas bumbung, bawah bumbung smua FREE.3. Minyak sgtlah murah..aku pakai minyak paling 'mahai' iaitu satu liter 0.62SAR is about 0.58MYR
Ihsan dari www.zuzuyaya.blogspot.com.. ampun ya ibu....malas nak taip just add in je some info..hahahahaha
0 comments:
Post a Comment